Selasa, 1 November 2011

Ayat kuRsi

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ


Ertinya :
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhluk-Nya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisi-Nya melainkan dengan izin-Nya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepada-Nya). Luasnya Kursi Allah (ilmu-Nya dan kekuasaan-Nya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaan-Nya), lagi Maha Besar (kekuasaan-Nya).

*Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas Hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya, kerana kebesaran dan kemuliaannya.
*Syaitan dan Iblis menjadi gempar kerana adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangannya.
*Rasulallah s.a.w segera memerintah kepada penulis Al-Quran iaitu Zaid bin Thabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.
*Ada terdapat sembilan puluh lima buah hadis yang menjelaskan fadzilat Ayat Kursi. Sebabnya ayat ini disebut ayat KURSI kerana di dalam nya terdapat perkataan KURSI, ertinya tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.
*Perlu di ingat, bukan yang di maksudkan dengan KURSI ini tempat duduk Allah s.w.t, tetapi adalah KURSI itu arsy atas kebesaran Allah s.w.t.


Anatara Kelebihan Ayat Kursi :

1. Barangsiapa yang membaca ayat Kursi dengan istiqamah setiap kali selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar atau ke pasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, insyallah akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja  (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudaratkan. Terpelihara dirinya dan keluarganya, anak-anaknya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.

2. Barangsiapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah s..w.t akan mewakilkan dua Malaikat memeliharanya hingga subuh.

3. Mereka yang mengamalkan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah s.w.t daripada gangguan serta hasutan syaitan.

4. Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, Insyallah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan zahir dan batin.


5. Barangsiapa membaca ayat Kursi di akhir tiap-tiap sembahyang fardhu, Allah s.w.t menganugerahkan hati-hati orang yang bersyukur perbuatan-perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi juga Allah s.w.t melimpahkan kepadanya rahmat.

6. Barangsiapa membaca ayat Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah s.w.t mengutuskan 70,000 malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

7. Barangsiapa membaca ayat Kursi di akhir sembahyang Allah s.w.t akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

8. Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah s.w.t hilangkan segala kefakiran di depan matanya.

9. Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah s.w.t sebagaimana Dia memelihara Nabi Muhammad s.a.w.

10. Barangsiapa yang membaca ayat Kursi selepas sembahyang fardhu, Allah s.w.t akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang membacanya ketika ia hendak marah, maka akan hilanglah rasa marahnya.

3 ulasan: