Rabu, 30 Mei 2012

Azab SiKsaan kubur PastI bErlaku..


Sebelum kita berpindah ke alam akhirat kita akan menempuh satu alam dinamakan alam barzakh dan disana kita akan menjawab soalan ditujukan oleh Malaikat Mungkar dan Nangkir kepada kita. Disinilah penentu kejayaan dialam akhirat nanti sama ada kita akan ke syurga atau neraka. Disinilah siksa kubur yang amat dasyat. Bagaimanakah kita akan menghadapinya???

Hadis Abi Said mengatakan, Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud :

"Kubur itu adalah salah satu lubang neraka, atau salah satu taman syurga."

Apa pun orang yang beriaman akan sentiasa dalam rahmat dan peliharaan Allah s.w.t tidak kira dimana mereka dikuburkan. Bagaimanakah kita akan menghadapi persoalan dialam kubur nanti??

Abul-Laits meriwayatkan dengan senadanya dari Albaraa' bin Aazib r.a. berkata :

Kami bersama Nabi Muhammad s.a.w keluar menghantar jenazah seorang sahabat Anshar, maka ketika sampai kekubur dan belum dimasukkan dalam lahad, Nabi Muhammad s.a.w duduk dan kami duduk disekitarnya diam menundukkan kepala bagaikan ada burung diatas kepala kami, sedang Nabi Muhammad s.a.w mengorek-ngorek dengan dahan yang ada ditangannya, kemudian ia mengangkat kepala sambil bersabda :

"Berlindunglah kamu kepada Allah s.w.t dari siksaan kubur." Nabi Muhammad s.a.w mengulangi sebanyak 3 kali.

Lalu Nabi Muhammad s.a.w bersabda lagi :

"Sesungguhnya seorang mukmin jika akan meninggal dunia dan menghadapi akhirat (akan mati), turun padanya Malaikat yang putih-putih wajahnya bagaikan matahari, membawa kafan dari syurga, maka duduk didepannya sejauh pandangan mata mengelilinginya, kemudian datang Malaikat Maut dan duduk dekat dikepalanya dan memanggil : "wahai roh yang tenang baik, keluar menuju pengampunan Allah s.w.t dan redhaNya."

Sufyan Ats-Tsauri berkata :

Barang siapa yang banyak mengingat kubur maka ia akan mendapatkan kubur itu sebagai salah satu taman-taman syurga. Dan barangsiapa yang lalai kepada kubur maka ia akan mendapatkan kubur itu sebagai salah satu jurang dari jurang-jurang neraka."

Gambar dibawah ini dahulunya digembar gemburkan tentang siksa kubur bagi orang islam tapi sebenarnya gambar ini adalah seorang yang telah murtad dan dasyat seksaan bagi orang yang berpaling dari ajaran islam.

Menurut dari cerita dia seorang pemuda berusia 18 tahun yang meninggal disalah satu rumah sakit di Oman. Mayat pemuda tersebut digali kembali dari kuburnya setelah 3 jam dikuburkan yang disaksikan oleh ayahnya.
Pemuda tersebut meninggal dirumah sakit setelah dimandikan dikapankan secara islam dihari itu juga. Tetapi setelah dikuburkan ayahnya merasa ragu atas diagnosis doktor dan menginginkan menentukan kebenaran penyebab kematiannya.
Seluruh kerabat dan teman-temannya begitu terkejut saat mereka melihat keadaan mayat.

Mayat tersebut begitu berbeza dalam 3 jam sahaja. Dia berubah nampak keabu-abuan seperti yang sudah tua. Siksaan dan pukulan yang amat keras jelas tergambar, dan tulang-tulang kaki dan tangan yang hancur begitu juga seluruh badan dan mukanya lebam. Matanya yang terbuka memperlihatkan ketakutan dan kesakitan. Darah yang begitu jelas menandakan bahawa pemuda tersebut mendapat siksaan kubur yang amat berat.

Pengajaran dari kematian tersebut semuanya ditunjukan dari pengetahuan ilmu tentang islam dan tiada keraguan keterangannya, bahawa siksa kubur itu benar-benar terjadi sebagaimana yang telah diperingatkan oleh Allah s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w.







Allahuakbar..Allahuakbar..Allahuakbar..



Subhanallah...Subhanallah...Subhanallah...
Semua gambar ini akan menginsafkan diriku dan rakan-rakan sebagai renungan bersama bagi memperbaiki kesilapan silam. Alam sesudan mati memberi peringatan bahawa tidak akan kekal kehidupan kita dibumi ini.

1 ulasan:

  1. terima kasih atas kongsian... jemput singgh blog sy ya..:)

    BalasPadam