Sabtu, 8 Oktober 2011

Sujud..


Pada waktu sujud, kita berada hampir dengan Allah s.w.t. Katakanlah apa sahaja di dalam hati hajat kita sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w yang biasa memanjangkan sujudnya dengan memperbanyakan zikir dan d0a didalamnya..

Sabda Rasulullah s.a.w .."Suasana yang paling hampir antara seorang hamba dengan Allah s.w.t  ialah di kala ia bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakan d0a didalamnya." Banyak d0a yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w  untuk kita amalkan.. Salah satunya yang paling baik untuk diamalkan ialah d0a yang dibaca sewaktu sujud akhir dalam s0lat.. "Ya Allah, Tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman  yang benar, ilmu yang bermanafaat, kesihatan yang baik, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar." Semoga dengan mengamalkan d0a itu kita mendapat manfaat atau sekurang-kurangnya menjadi cita-cita kita dalam mencari keredhaan Allah dunia dan akhirat.

Banyak kelebihan memanjangkan sujud dan memperbanyakkan d0a di dalamnya. Rasulullah s.a.w biasa berbuat begitu sehingga pernah para sahabat hairan kerana lamanya baginda bersujud.
Keistimewaan umatnya yang bersujud telah disebut oleh baginda dalam sabdanya yang bermaksud :
" Tidak ada seorang pun umatku melaikan aku yang akan mengenalinya di hari kiamat."


Mendengar itu para sahabat bertannya : " 
Bagaimanakah engkau dapat mengenali mereka dalam khlayak ramai wahai Rasulullah s.a.w?"

Jawab baginda : " Tidakkah engkau melihat seandainya sekumpulan unta dimasuki oleh seek0r kuda yang amat hitam, sedang didalamnya pula terdapat seek0r kuda putih bersih, maka adakah engkau tidak dapat mengenalinya?"


Sahabat Menjawab : "Bahkan !"
Rasulullah s.a.w menyambung : "Kerana sesungguhnya papa hari itu (kiamat)
muka umatku akan putih (berseri-seri) disebabkan mereka bersujud (didunia),
segala angg0ta mereka (terutama anggota wudhu)
putih berseri-seri oleh chaya wudhu."


Ahli neraka juga mendapat keselamatan kerana bekas sujudnya.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "Apabila Allah s.w.t hendak
melimpahkan rahmat (kebaikan) kepada ahli-ahli neraka yang Dia kehendaki, Dia (Allah s.w.t)
memerintahkan malaikat supaya mengeluarkan orang-orang yang menyembah Allah s.w.t, lalu mereka dikeluarkan dan  mereka dikenali dengan kesan-kesan sujud (di dahi mereka),
di mana Allah s.w.t menegah nereka memakan (menghapuskan) bekas-bekas sujud itu, lalu mereka pun keluar dari neraka, maka setiap tubuh anak Adam akan dimakan api neraka selain bekas sujud"
Begitulah Allah s.w.t memuliakan hamba-Nya yang bersujud.) 0rang yang sentiasa sujud mendapat keistimewaanya apatah lagi didalam sujud itu kita penuhi dengan berd0a kepada-Nya.
Sem0ga kita menjadi 0rang-0rang yang sentiasa mendapat keberkatan dan keampunan dari-Nya..


Ammin..Ya Allah



5 ulasan: